fredag 9. mars 2012

Noen tanker.....


For det første:

TUSEN, TUSEN takk for alle de koselige meldingene som kom på face og her i forbindelse med dette innlegget...

Jeg har forsøkt å takke de fleste personlig på bloggene, men det skle vel litt ut etterhvert.

Så her får dere en felles takk :-)

Sånn utover det, skriver jeg lite om graviditeten, både her og på face. I tillegg snakker jeg så lite som mulig om det, og det høster reaksjoner hos endel.

Det har til og med gått så langt at jeg har fått noen negative kommentarer om at jeg ikke er glad nok, ikke skryter nok, ikke engasjerer meg nok og rett og slett er sur når folk prater til meg om graviditeten

Bare så det er sagt - det gjelder ingen av dere fine bloggere som kommenterer - det er stort sett folk jeg møter face to face eller rett og slett folk som skriver til meg på facebook.


Det er pussig.

Vi, og særlig jeg, valgte å være åpne om det å være barnløse, både innad i våre nærmeste kretser, men også utover og til og med i pressen.

Dette fordi det i mine øyne faktisk er en naturlig ting å være barnløs. Vårt samfunn er jo i stor grad bygget på at det er naturlig å opparbeide seg A4 livet fortest mulig.

Det er liksom helt greit å spørre folk rett ut når de har tenkt å få barn.

For meg ble det en enkel sak at "alle" visste at vi ikke kunne få barn, slik at fokuset ble flyttet over på andre ting.

Som "nyutnevnt" barnløs møtte jeg endel bøyger og kameler som måtte svelges. Jeg skjønner jo at folk stort sett vil oss godt, men å få høre at man er likegyldig er jo ikke alltid like koselig. Hva vet man om det?

Den gangen vi avsluttet det siste forsøket, og vi bestemte oss for å ta en annen vei, ramlet det inn reaksjoner som viste at folk mente dette var feil.
Enkelte tydeliggjorde at adopsjon var en SISTE utvei, og at vi jo måtte ta noen flere forsøk, det ville sikkert gå til slutt!

Slikt er faktisk litt sårende.

Adopsjon har for meg i mange år vært et førstevalg, mens Herr S. ville forsøke et "egenprodusert" barn først.

Vi ble derfor enige om å møtes på halvveien, men når den ene ruta viste seg å være blindvei, så svingte vi bare av og tok adopsjonsveien. Ingen dramatikk i heimen, selv om vi snakket mye og tenkte mye over valget. Det faller seg vel naturlig når det er snakk om en slik prosess.

Derfor synes jeg det er leit at folk nå kommenterer at vi sikkert er kjempeglade fordi vi SLIPPER å adoptere...

Å SLIPPE å adoptere har aldri vært noe tema.

Å adoptere har vært en ting jeg har gledet meg til, og er det fortsatt. Vel måtte vi utsette søknaden nå som vi ble gravide, men den ligger fortsatt på pulten, klar til å sendes så snart to-års karantenen er over.

"Bare vent, når dere først har blitt gravide, kommer nummer 2 med en gang".

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt dette nå, og folk LER hånlig når jeg sier at det ikke er aktuelt.

Nummer 2 kommer fra et annet land. En annen livmor. Men blir like fullt VÅRT barn.

Det er det visst mange som ikke tror på.


En annen ting jeg synes er trist, er at man fra det sekundet graviditeten er "offisiell", så går man fra å være PERSONEN til å bli RUGEKASSEN.

Når ble det greit å ta folk på magen, spørre hvorfor man ikke har fått noe mage, kommentere at man må spise mer, at man må sove mer, at man må handle utstyr?

Det er sikkert velmenende, men det man ikke tenker på, er at disse spørsmålene kommer fra alle andre også!

Jeg har, med min lærdom om barnløshet, forsøkt å passe på å ikke spørre og grave for mye om andres tanker om graviditet, barn osv.

Det er ikke alle som synes det er like greit å snakke om.

Det er ikke alle som synes det er interessant å snakke om graviditet i det hele tatt!

Jeg er av den typen som i alle år har hatt graviditet/småbarnsprat på listen over ting som er dørgende kjedelig, og det har faktisk ikke forandret seg noe etter at jeg ble gravid.

Jeg har en veldig nøytral innstilling til graviditeten, jeg tenker egentlig ganske lite over det (sånn bortsett fra at jeg kaster opp), og har intet behov for å sette himmel og jord i bevegelse, både i form av handling og ord fordi vi går en ny tid i møte.

Det er sikkert sant at vi er i ferd med å oppleve det beste i livet.

Men for vår del tror jeg faktisk at det å være (midlertidig) barnløs ikke var det verste som kunne skje oss.

Vi har bygget forholdet vårt sterkere enn mange andre, vi har hatt mange år sammen hvor vi har fokusert på OSS, og vi har kommet oss igjennom prøvelser andre ikke har.

Jeg er stolt over at Herr S. og jeg har det VI TO har, og ingenting skal få rokke ved det.

Det er VÅR graviditet og ingen andres.

Folk kan få mene hva de vil, men kan ikke forvente at jeg deler entusiasmen.

Vi forbereder oss på vår måte - vi ler, vi pusser opp, vi lever AKKURAT som vanlig, og om folk mener det er feil - så får det være feil!


Dette innlegget er ikke ment som kritikk, men som en liten tankevekker.
Det kan hende det er flere der ute som kjenner seg igjen. Hva vet vel jeg?

Og hvis du fortsatt leser dette laaaange innlegget, kan jeg bare si takk for at du tok deg tid.
Noen ganger er det godt å få luftet hodet litt!

Så håper jeg at dere som leser dette, forstår at jeg ikke er sur, selv om jeg er svarer kort eller ikke svarer i det hele tatt på spørsmålene om magen. Det er jo selvfølgelig kjempehyggelig at folk engasjerer seg, og lurer på hvordan det går! Det er bare ikke mitt yndlingstema ☺

Det går en fin linje mellom å være åpen/ærlig og det å føle at man må utlevere seg.

Magen er min, og innholdet er vårt ♥


Alle bildene er hentet fra Pinterest

32 kommentarer:

  1. Godt sagt! Å være gravid var det beste i verden for meg, jeg struttet med magen av stolthet, men her er vi veldig forskjellig!
    Men en del kommentarer sitter igjen enda, helt unødvendige kommtarer som jeg ikke engang skjønner at kommer ut av en menneskemunn. Hjelpes! Det hjalp heller ikke stort da jeg begynte med å mate jentungen med flaske fordi jeg ikke fikk til ammingen. "du må jo amme! "hun får bedre immunforsvar"..og bla bla...Jentungen har ikke vært syk en eneste dag og er snart 8 mnd.
    La oss få være oss! ;)...gravide eller ei;)

    Takk for at du deler ett slikt innlegg! Skulle ønske jeg var like tøff som deg når jeg var gravid:)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Så bra skrevet, frøken.
    Godt at du ville dele dette med
    oss og synes det var fint at du skrev dette
    for kjenner meg igjen! :)

    Jeg hadde også mange kommentarer som jeg fikk
    slengt til meg når jeg gikk gravid. Det er fryktelig kjedelig.
    Skjønner ikke hvorfor folk må legge igjen eller komme med
    slike spydige eller tankeløse kommentarer. *blæh*

    Du har noen spennende måneder i møte og
    vil ønske deg masse lykke til med det lille
    vidunderet! :)

    Ønsker deg en superduper helg.
    Kos deg masse!

    STOR
    KLEM

    SvarSlett
  3. Et kjempe flott innlegg, og veldig sant....
    Jeg og fikk masse spørsmål etter vi fikk vårt første barn, og mange kommentarer på at det var feil å vente for lenge, dette plaget meg da folk ikke vet, tenk om vi prøvde og ikke fikk det til, ingen selvfølge når man har en at man kan få flere barn....
    Og det forundrer meg a folk tørr å spørre om sånt, da man aldri vet om det kan være andre grunner til at man ikke har fått flere.
    Hos oss var det et bevisst valg og vente lenge før vi prøvde igjen, da vi ville kose oss med vår frøken, og fordi det hadde vært et veldig tøft svangerskap ville vi drøye det sånn om det skulle bli like tøft neste gang, så vi hadde en stor frøken først så det ikke ville bli for vanskelig for mannen....
    Ha en fin graviditet, dette er deres og ingen andre sitt....
    klem victoria

    SvarSlett
  4. Et utrolig bra innlegg :) Jeg har heller aldri skjønt det med at man må snakke barn hele tiden, eller bare gjøre barneting etter at man er blitt mamma -man er jo fortsatt seg selv. Det lever jeg etter (selv med to barn) og det er utrolig viktig. Ikke spør jeg om folk er gravide, det må jo folk få lov til å fortelle selv (noen vil jo aldri gi seg med å mase) - og jeg deler gjerne av erfaringene mine, så lenge folk spør :) Det med barn er absolutt en privatsak, skjønner ikke hvorfor folk må blande seg... :)

    Ha en super dag, klem!

    SvarSlett
  5. Et kjempefint og gjennomtenkt innlegg vennen!! Vi er alle forskjellige, men det betyr jo ikke at det ene er bedre enn det andre..

    Gode tanker til deg!!

    Klem

    SvarSlett
  6. Hei, et fint innlegg:) har du skrevet om ca hvor langt du er på vei, eller er det også en privatsak? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Sånn eksakt uke husker jeg ikke helt, men vi er vel noe sånt som litt over 5 måneder tror jeg!

      Slett
  7. Du er bare helt fantastisk! Tøft å skrive så rett fra levra som du gjør, både uten barn og med barn. Jeg vil bare gi ett eneste råd til mine venninner som er gravide/får barn, og det er at man skal stole på seg selv og følge magefølelsen ;) -både i graviditeten og etter at knøttet er kommet ut i verden. Din kropp, dine valg, ditt liv! *♥*

    SvarSlett
  8. Fantastisk godt og fint skrevet!
    Folk er mange ganger veldig rare og sier de rareste ting!
    Feks fikk jeg høre en dag at jeg kunne da ikke være deprimert (lever med depresjon) jeg var jo så glad og positiv på bloggen....
    Kos deg alt du kan på din egen måte, og lykke til.
    Klem fra Linda:-)

    SvarSlett
  9. Hei. Tror vel folk flest mener godt, men da er det godt du sier det som du gjør slik at man vet at man ikke skal spørre noe. Eller kommentere rundt det. Du må ikke bli sur fordi noen spør hvordan det går :) Men da lar man bare vær. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei anonym. Hvis du leser lenger opp, ser du at jeg har skrevet at jeg ikke blir sur fordi noen spør, men at jeg blir lei av å få de samme spørsmålene så mange ganger. Jeg blir derimot lei meg fordi folk MENER jeg er sur/utakknemlig fordi jeg ikke legger ut i det vide og det brede om graviditeten. Det er en gjengs oppfatning hos enkelte at det er lykke for ALLE gravide å prate om det hele tiden. Det gjelder dessverre ikke for denne gravide!

      Slett
    2. Og det er jo slikt man skal respektere det. Absolutt. Men alle tenker sikkert ikke på at de ikke kan spørre fordi "Hun har sikkert blitt spurt om dette tusen ganger før" Alle er jo forskjellige så sånn er det jo bare. Men man må ikke bli så fryktelig oppgitt om noen skulle komme utfor og spørre mente jeg:)..

      Slett
    3. Så absolutt enig med deg! Men det jeg blir oppgitt over er ikke at folk spør, men at folk ikke liker svaret de får!

      Slett
  10. Fint og reflektert skrevet. Med tre knalltøffe svangerskap bak meg har jeg også følt mye på det med at "alle" mener de har rett til å komme med tips, råd og meninger om hva som kunne gjort tilværelsen bedre, riktigere, lettere, eller enda verre: følt seg i posisjon til å tvile på hvor dårlig jeg var selv om jeg var inn og ut av sykehus. Alle tre gangene. Graviditet, fødsel, barn og barneoppdragelse er sterkt personlige tema hvor alle egentlig burde trå litt varsomt.

    Jeg skjønner godt hva du mener, selv om jeg alltid har hatt behov for å snakke om mine svangerskap underveis :)

    SvarSlett
  11. Så fine ord du deler med oss, kjenner meg godt igjen i enkelte ting. Men nå som jeg er gravid m nr.3 bryr jeg meg null hva folk sier, men kjenner d bobler inni meg om hva folk egentlig får trøkka ut av og til....
    Det er din kropp og din graviditet, sammen m din kjære da......Nyt tiden på deres måte.
    Den som kommer når 9 mnd er gått blir bare fantastisk!!
    Lykke til.
    Klem Bodil

    SvarSlett
  12. Takk for at du delte tankene dine om dette temaet.

    Vi må jo alle huske på at vi er så forskjellige. Selv om jeg ikke kjenner meg igjen i noe av det du skriver, så er det jo verken jeg eller du som sitter med det "riktige" svaret.

    Det er kun du selv og "herr S" som vet hvordan dere har det, og hvordan det VIL ha det! Men det kan vel være vanskelig av og til å la vær å høre på hva alle andre sier. Dere vet at dere gleder dere, og hvordan dere gleder dere får være opp opp til dere.

    Lykke til videre i svnagerskapet, søta!! Dere har virkelig noe fint å se frem mot <3

    Klem Lykkevic

    SvarSlett
  13. Jeg synes dette var veldig fint og reflektert skrevet. Har egentlig ikke noe å tilføye fordi jeg er veldig enig med deg. Nyt tiden slik du og Herr S synes er best :)
    Lykke til videre i svangerskapet. :)

    klem Jane

    SvarSlett
  14. Først og fremst, gratulerer med graviditeten. Jeg skjønner alle dine tanker rundt dette og jeg skjønner også din kritikk til alle som føler de kan spørre og grave om alt mulig rundt barn og graviditet. Jeg vet mye om dette da jeg har et vennepar som var barnløse i mange år. Jeg spør minst mulig og kommer med færrest mulig velmenende rød rundt temaet. Jeg skjønner godt at du fortsatt ønsker å adoptere og synes det er flott!

    Nå skal du bare kose deg med magen og nyte helgen!

    Klem
    Netta

    SvarSlett
  15. Takk for at du deler - du skriver vakkert, personlig og tankevekkende. Det er synd at du har fått slike tilbakemeldinger og reaksjoner, men slik er vel verden.

    Jeg har vært så heldig at jeg har blitt gravid uten problemer, og jeg er veldig takknemlig for det - flere rundt meg har ikke vært så heldige, men de har funnet sine løsninger og fått sine familier.

    Det er viktig at vi respekter andres tanker og følelser!
    Nyt resten av svangerskapet på din måte og lev deres liv slik dere vil! :)

    varm klem

    SvarSlett
  16. Bra skrevet! Det kan bli mange meninger rundt omkring, forstår deg veldig godt, og har opplevd mye av det samme.

    Vil bare gi deg en god klem! :)

    SvarSlett
  17. Veldig bra innlegg!
    Ønsker deg en herlig helg ♥ kos deg med magen.
    Vil du vinne 4 nummer av BoligDrøm kan du prøve lykken inne hos meg nå :)
    Klem Anette

    SvarSlett
  18. Et personlig, tøfft og dønn ærligt innlegg!!
    Det er dere og KUN dere som vet hva som føles og er riktig for dere, og jeg syns det høres ut som dere er fantastiske mennesker ♥

    Gleder meg masse med dere og ja, dere kommer til og oppleve det vakreste på jord om ikke så lenge...:)

    Skriv og snakk om det når du føler for det, og la være når ikke!!

    Ha en kjempefin lørdag:)

    SvarSlett
  19. Godt skrevet!
    Hva jeg og andre syns spiller faktisk ingen rolle, for dette er deres personlige opplevelse! OG jeg er til tider sjokkert over hva folk får seg til å spørre om og kommentere (selv ufrivillig barnløs), både til ikke-gravide og gravide! Stå på herr og fru S - u rock!

    SvarSlett
  20. Godt skrevet, ...rart med det når man er gravid så blir man nesten en allemans eie...? Håper du koser deg og ikke bryr deg om dumme kommentarer.

    Klem

    SvarSlett
  21. Folk putter nesen sin i alt. Synes du er tøff jeg son tør å si hva du føler..:) klem Gullstjerne

    SvarSlett
  22. Til lykke med graviditet og adopsjon. Like flott begge deler :)
    Tusen takk for eit godt og ærlig blogginnlegg.
    Bare synd at enkelte mennesker må legge seg bort i alt, si ting dei ikkje veit noe om.
    Min kjære mann sier alltid " har du ikkje noko fint å si, så la ver."
    Det synst eg fleire kunne tenkt på.
    I deres situasjon så er dumme spørsmål og kommentarer det siste dere trenger.
    Dere trenger heller støtte og positiv feedback :)
    Synst og enkelte kunne vert flinke å glede seg over andre sine gleder :)

    Ei spennende tid dere går i møte :)
    ha ein fin mandag,
    klem fra henriette

    SvarSlett
  23. Hei hei*smile*
    Først: Gratulerer med graviditeten!

    ..og så; Langt og fint innlegg....jeg har ennå ikke vært i situasjonen...selv om jeg ønsker meg barn, er ikke vi av de som er tidligst ute...vi har studert i mange år, og for øyeblikket er det karriere og å "stable rammene på plass"...jeg kjenner jeg ønsker mge barn...men jeg kjenner også at det er litt stress med alle kommentarene "om når det blir vår tid"-siden de aller fleste venninner/familie har vært der/er der..Folk er nok kun velmenende, men jeg vet min bedre halvdel blir veldig stresset av sånt...og kjenner også på det selv av og til...

    ..det er to som må være med å bestemme, og for oss har det vært riktig å vente litt foreløpig nemlig...

    ...så selv om situasjonene er forskjellige, fant jeg mye styrke i ditt innlegg...takk for at du deler dine tanker og ord med oss!

    Ønsker deg lykke til videre!*smile*
    ...og den lille i magen*smile*
    klem til deg

    SvarSlett
  24. Hei der! Ord til ettertanke for mange, vil eg tru, og veldig godt skrevet. Eg husker godt å at eg delte din irritasjon over å plutselig ha blitt allemannseige når eg var gravid, på julebordet på jobben så var det plutselig mange av mine mannlige kolleger som syntes det var heilt naturlig å klappe på magen min - merkelig situasjon - ikkje spesielt festlig heller, og då var det nett som ei barriere var brutt, og stakkars Jacob dabba rundt der i magen min med all denne klappinga resten av graviditeten, og mora var for brydd til å sei i frå. Det er vanskelig det der, med intimgrenser og privatliv, dei blir viska ut når du er gravid - i alle fall i andre sine auger. Hmmm...

    Klem Eli

    SvarSlett
  25. Jeg er så enig med deg i så masse av det du skriver. Spesielt dette med at folk plutselig mener de har rett til å mene alt mulig om deg og måten du lever på. Jeg kunne bli rasende husker jeg! Kjenner meg for øvrig absolutt ikke igjen i det å ikke tenke så mye på det oh nyte etc, men der er det bare fint man er forskjellige:-) Jeg tenkte på det 24/7 og mot slutten var jeg jo sykmeldt så da var det bare "gravid" som surret i hodet mitt på godt og vondt. Klemmer fra meg

    SvarSlett
  26. Har savnet litt oppdateringer jeg.. Men maser jo ikke, har gått utifra at du vil ha litt privatliv og:)
    Men et tankevekkende og godt innlegg.

    SvarSlett
  27. Tusen takk for at du har vært åpen om barnløshet. Jeg har nylig snublet over bloggen din (etter at du har vært inne på min?) og kjente en type ro da jeg leste denne posten som jeg sjelden finner andre steder. Vanligvis så skrives det om graviditet og små barn (mammablogger), men sjelden om hvor vanskelig det kan være å komme så langt. Gratulerer så mye med en liten sneip i magen etter laaang ventetid! Nyt det sammen med din kjære og prøv å heve deg over de som hele tiden skal kommentere alt.

    SvarSlett
  28. Dette var rørende å lese Lene, du er en fantastisk person!

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil legge igjen en hilsen hos meg!

Ha en strålende dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...